CORONA ANGST - WAT NU?

EXTRA EDITIE: CORONA ANGST - WAT NU?
Treuren over annuleringen of angstig worden heeft geen zin. We luisteren naar adviezen, hanteren voorwaarden en komen onze klanten in ieder geval zoveel mogelijk tegemoet. Waar mogelijk helpen we, overleggen we. Kan de datum verschoven worden? Ons standpunt: blijf positief en vooral creatief. Op Linkedin stuitte we op een fijn lijstje met positieve gedachten samengesteld door Sandrina Bokhorst (verzorgd mooie reizen naar Rome) en Anna-Maria Mantel (engaging woman of the year van Puur Events) een partner waar wij graag mee samenwerken:
  1. Onthoud: dit is tijdelijk, sta niet stil. Zoek waar jij positieve energie uit haalt.
  2. Wees proactief, communiceer met klanten, blijf in contact met je netwerk. Help elkaar. Samen sterk. Maak je team sterker en snuggerder.
  3. Focus op wat (juist nu) wél kan, Wat wilde je altijd al (anders) doen? Geef het moment een kans en zoek de ruimte in de setback.
  4. Gebruik je tijd creatief en constructief: ontwikkel, produceer. Verander waar je al langer niet blij mee bent. Werk aan dat nieuwe product.
  5. Bereid jezelf en je onderneming voor op het moment dat alles weer gaat draaien – want dat gaat gebeuren! Zorg dat je dan op je best bent!
ANNULERINGSKOSTEN OF NIET?
Marianne peilde via Linkedin de meningen hetgeen resulteerde in maar liefst 50.000 (!) weergaven en velen gaven commentaar.
We zetten een aantal reacties op een rij:
  • Wij laten de klant herboeken voor het originele bedrag, waardoor we de omzet behouden maar naar een ander moment verzetten. Andere benadering, mijn inziens wat gast gerichter.
  • De wereld is zich op dit moment gigantische aan het aanstellen en gebruikt het Corona virus om ergens onderuit te komen. Bedrijven die annuleren vlak voor aankomst of op de dag van aankomst moeten gewoon doorberekend worden. De schade die de bedrijven aanrichten is grandioos voor de kleine bedrijven die zo een annulering krijgen denk aan inkoop etc, lege kamers, legen congres zalen die geboekt waren.
  • Alle door onze partners doorberekende kosten rekenen wij door, het is niet zo dat wij deze zelf kunnen absorberen. Maar wij doen wel ons uiterste best, gelukkig meestal samen met onze partners, om deze zo laag mogelijk te houden. Zoals al aangegeven, het momenteel vasthouden aan contractvoorwaarden is noch gastvrij, noch duurzaam ondernemerschap. Prettige bijkomstigheid - bespaar op toekomstige sales kosten dmv lange termijn klantenbinding.
  • Volledig mee eens! Dit is onze business heel hard pijn aan het doen en die moeten we beschermen.
  • Gaan deze mensen met de volgende griep epidemie ook thuis blijven of de reserveringen annuleren...?
  • Mee eens, het risico van boeken en annuleren ligt bij de organiserende partij en niet bij de locatie. De annuleringskosten zijn op het moment van boeken dan ook altijd al bekend of kunnen nader afgesproken worden.
  • Hou je inderdaad in basis aan de UVH. We zien veel annuleringen waarbij het virus ten onrechte als excuus gebruikt wordt.
  • Ja, dat is iets waar wij ook tegen aan lopen....  Een aantal cancels voor workshops.. Ik zeg ja bij annuleringskosten rekenen. Eigen keuze. De kosten mogen gezamenlijk gedragen worden en niet alleen door de leveranciers, zoals locaties, workshop gevers, catering. etc.
  • Ik vind het een lastige, met name als het een vaste corporate account is, wat doe je? Hakken in het zand en je verschuilen achter de regeltjes? Of probeer je mee te denken met de klant en de meeting terug te halen op een andere datum en je de klant aan je bindt. 
  • Annuleringsvoorwaarden zijn er om misbruik van reserveringen te voorkomen.
  • 100% eens! Iedereen maakt elkaar gek op deze manier.
  • Hoe denkt een verzekeraar erover? Een ander kan niet bepalen waar iemand zich veilig bij voelt. Prima dat je daar een mening over hebt en die is net zoveel waard.
  • Het is goed om te weten dat een annuleringsverzekering een wassen neus is in dit geval. Pandemie en virussen worden niet gedekt door verzekering.
  • Helaas hebben wij een sales meeting moeten annuleren. Het heeft niet zo veel zin om collega’s uit noord Italië en Singapore hierheen te halen. Helaas was er nul compassie vanuit het hotel. Ik begrijp dat we (een deel van) de kosten moeten betalen maar waarom we ook de kosten voor ontbijt en touristenbelasting mogen betalen is mij een raadsel...
  • Er zijn voorwaarden in onze branche net zoals in de verzekeringsbranche voorwaarden zijn.
  • Als een eindklant het risico niet wilt nemen, kan hij niet gedwongen worden. Ondanks alles moet de hele sector hierin elkaar steunen.
  • Als jij een vaste gast hebt, is het de vraag of je annuleringskosten door moet willen belasten. De gast vindt duidelijk dat hij niet moet komen, meningen van ministers en de WHO niet mee-nemende in zijn/haar beredenering. Als jij de gast dan dwingt te betalen/toch te komen, denk ik niet dat het vruchtbaar is voor de relatie met je gast. Misschien prima als je weet dat ze niet meer gaan komen, maar als ze toch weer willen komen een keer later, denk ik wel dat die gast zich herinnert dat jij de vorige keer "moeilijk deed" over de annulering en voor een ander hotel/dmc/cruiserederij kiest:)
ONTWIKKEL, VERANDER, VERNIEUW!
En waar kan je dat beter doen dan in de inspirerende Music Meeting Lounge? Maak van een nadeel een voordeel en steek de koppen bij elkaar. Juist nú! En profiteer! Want de maand maart en april hanteren we speciale tarieven om de vrij gekomen dagen weer op te vullen. Op deze manier helpen we elkaar!
EN WAT ZEGT DE VERZEKERAAR? 
Uw bedrijf loopt inkomsten mis door het coronavirus. Kunt u een beroep doen op uw bedrijfsschadeverzekering? In dit geval loopt u geen inkomsten mis door materiële schade waardoor u geen beroep kunt doen op uw bedrijfsschadeverzekering.
De bedrijfsschadeverzekering dekt het verlies van uw vaste lasten en winst als uw bedrijf stil komt te liggen door een materiële schade zoals brand- of stormschade. Meer antwoorden op veelgestelde vragen, klik hier. 
Bron: Special corona virus, ABN-AMRO Verzekeringen
BLIJF POSITIEF EN CREATIEF, JUIST NU!